Płock, 21.03.2014.

W programie pierwszego w tym sezonie wiosennego koncertu Płockiej Orkiestry Symfonicznej, znalazły się – stosownie do pory roku – efektowna uwertura koncertowa Rosyjska Wielkanoc op. 36 Rimskiego-Korsakowa i urocza I Symfonia B-dur „Wiosenna” Schumanna. Szkoda, że dzieła te zabrzmiały zaledwie poprawnie...  Zespół błysnął jednak wykonaniem Fantazji na tematy polskie Eunha Changa, drugim już utworze napisanym specjalnie dla Orkiestry: tym razem w ramach kolejnego programu „Zamówienia kompozytorskie” Instytutu Muzyki i Tańca. Za pulpitem dyrygenckim dobrze sprawdził się Wojciech Rodek, jeden z cenionych kapelmistrzów młodego pokolenia.

Chang – Koreańczyk, młody kompozytor mieszkający w Warszawie, w świecie zauważony został choćby dzięki wykonaniu jednego ze swych utworów w Białym Domu. Jako zbiorowy solista, niczym w concerto grosso, z symfonikami wystąpił Opium String Quartet w składzie: Agnieszka Marucha – I skrzypce, Anna Szalińska – II skrzypce, Magdalena Małecka – altówka oraz Olga Łosakiewicz-Marcyniak – wiolonczela (na co dzień gra też w płockiej Orkiestrze). Ten młody zespół szczególnie ceniony jest za wykonania właśnie polskiej musica nova

Choć Fantazja nawiązuje do barokowych praktyk wykonawczych, utwór ten jest najzupełniej współczesny pod względem języka muzycznego, atrakcyjnych i bogatych brzmień (fortepian, rozbudowana perkusja). Spójnie łączy w sobie nawiązania do polskiego folkloru muzycznego z fakturami w duchu impresjonizmu albo sonoryzmu. Finał bliski był nawet „barbaryzmu” młodego Prokofiewa lub Bartóka.  Z tą wymagającą partyturą płoccy symfonicy poradzili sobie wybornie – po raz kolejny sugerując, że współczesny repertuar „poważny”, od którego na ogół stronią, jest, być może, jakby ich własnym – ich przeznaczeniem.

 

Program MKiDN „Zamówienia kompozytorskie” realizowany przez IMIT.

 

 

Nr 04/2014