7.02.2014, Kielce.

Popisowe sola perkusji, intensywne eksplorowanie brzmieniowych i perkusyjnych możliwości zespołu, solistycznie traktowane partie poszczególnych muzyków – to wszystko usłyszeliśmy w nowym utworze Tomasza Opałki Entrada Concertante, którego prawykonanie (w ramach programu IMiT) dała Orkiestra Filharmonii Świętokrzyskiej pod batutą Mieczysława Gawrońskiego.

Kompozycja o zwartej narracji i spójnej konstrukcji formy, zbudowana jest w sposób dla Opałki nietypowy. Dominuje skameralizowana faktura, miejscami przerywana intensywnymi tutti, w których autor traktuje większość instrumentów perkusyjnie, eksplorując pomysły sonorystyczne. Język dźwiękowy wykorzystuje mikrodysonanse, uzyskiwane na zasadzie nakładania na siebie glissand półtonowych lub ćwierćtonowych.

Kompozytor zderza tu dwa skontrastowane materiały tematyczne: motyw otwierający, prezentowany początkowo przez trąbkę, rozrywany następnie na fragmenty i wprowadzany kreatywnie w innych instrumentach, oraz unison poddany dekonstrukcji. Potencjał formotwórczy utworu wynika w dużej mierze ze zderzania ze sobą pozornie tożsamych elementów, przedstawianych w opozycji do przebiegu metrycznego.

 

Program MKiDN „Zamówienia kompozytorskie” realizowany przez IMIT.

 

 

Nr 03/2014