5.12.2013, Warszawa.

W ramach projektu „Eastern Waves”, organizowanego przez Fundację 4.99 i Program 2 Polskiego Radia, w Studiu im. Witolda Lutosławskiego odbył się koncert „Warszawa-Oslo”. Rozpoczął on serię wydarzeń oraz nagrań dokumentujących współpracę norweskich kompozytorów ze Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia.

Pierwszą część wieczoru wypełniła muzyka elektroniczna skomponowana i wykonana przez Maję Ratkje na bazie utworów Eugeniusza Rudnika. Ratkje nie tylko przytaczała ich fragmenty, ale niejako rozwijała zawarte w nich pomysły. Imitując głosem dźwięki elektroniczne, rozszerzała paletę brzmień i efektów. Narracja była wciągająca, pełna niespodziewanych zwrotów. Ratkje imponowała inwencją muzyczną oraz wirtuozerią. Wykorzystując obiekty, jak amplifikowana metalowa płyta, pozytywka czy harmonijka ustna, artystka wgrywała nowe dźwięki i na poczekaniu tworzyła z nich złożone struktury. Przy czym praktycznie nie pozwalała sobie na nagie powtórzenia (loopy), stawiając raczej na dynamizm i nieustanną zmienność przebiegu. Obecny na koncercie Eugeniusz Rudnik był wzruszony, a nawet zażartował, nazywając występ Mai Ratkje „erotofonicznym”.

Po przerwie wystąpił zespół Małe instrumenty, którego założycielem jest Paweł Romańczuk – polski Harry Partch! W ciągu kilku lat zbudował on kilkadziesiąt oryginalnych instrumentów muzycznych, które razem z instrumentami zabawkowymi stanowią o oryginalności wykonywanej przez zespół muzyki. Wysłuchaliśmy nowej czteroczęściowej kompozycji ACOUSMATIC Romańczuka, inspirowanej dorobkiem SEPR. Poszczególne ogniwa miały odmienny charakter. Pierwsze było swego rodzaju imitacją wczesnych serialnych utworów elektronicznych. Drugie, łącząc drobne dźwięki niezliczonych drobnych instrumentów z samplami, zaskakiwało brzmieniami trudnymi do wyobrażenia na jakichkolwiek znanych instrumentach. Trzecie opierało się na rozstrojonych, wibrujących harmoniach, czwarte zaś stapiało dźwięki perkusyjne z fragmentami scenariuszy filmowych ze słowem „strzelać”. Program występu Małych instrumentów dopełniły utwory z najnowszej płyty Samoróbka.    

 

Nr 01/2014