28.10.2014, Warszawa.

 

„Gramy OTWARCIE”, czyli wielki plenerowy koncert, uświetnił otwarcie wystawy stałej Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie. Wystąpił klarnecista David Krakuer, dalej studenci warszawskiej PWST ze spektaklem muzycznym wykorzystującym teksty Juliana Tuwima, folklor i piosenki żydowskie – My, Żydzi Polscy w reżyserii Andrzeja Strzeleckiego; finałem widowiska stało się prawykonanie kompozycji najsłynniejszego rodzimego trębacza jazzowego, Tomasza Stańki. Suita „Polin” swą nazwę zawdzięcza swym donatorom, którzy ubiegali się o zamówienie utworu, czyli Muzeum. „Polin” to po hebrajsku nic innego, jak „Polska”. Obok polskiego artysty stanęli wybitni muzycy światowego jazzu David Virelles (fortepian), Ravi Coltrane (saksofon) – syn legendarnego Johna Coltrane’a, Dezron Douglas (kontrabas), Kush Abadey (perkusja).

Jeśli ktoś spodziewał się partytury, innowacyjności, dialogu z muzycznymi gatunkami, ten musiał się zawieść. Mieliśmy muzykę taką, jaką u Stańki w ostatnich latach słyszmy, materiał przypominał to, co stworzył w ostatnich latach ze swym nowojorskim kwartetem, to co już pokazał w projekcie Wisława (poświęconym Wisławie Szymborskiej). Melodyjne tematy, choć tym razem pozbawione żywiołowości, bo bardziej nastrojowe, z dozą wzniosłości (w końcu kompozycji zadany został poważny temat), przeplatały się z soli poszczególnych muzyków – jak to w mainstreamowym jazzowym zespole. Powtarzalność i jednolitość stylistyczna mogły razić, Stańko stosuje sztampowe harmonie, na trąbce popisuje się rozpoznawalnymi od lat trikami i zagrywkami. Ale może tego właśnie jego fani oczekują – oczekują na każdym koncercie jednego jedynego monotematycznego Stańki? Czterdziestominutowy występ stał się wariacją na temat jego wcześniejszej twórczości. Ja najlepiej zapamiętam raczej nie trębacza, a Coltrane’a i Virellesa: przywołali oni wartości, których na polskiej scenie nie usłyszymy, swoimi solówkami pokazali niebywałą klasę i przydali całości pazura na miarę dużego jazzowego wydarzenia.

 

 

Program MKiDN „Zamówienia kompozytorskie” realizowany przez IMIT.